أهلا وسهلا ومرحبا بكم

Selamat Datang

Khamis, 18 November 2010

Nabi Ibrahim a.s DiContohi Negara Berkat DiRai

السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 127-128 surah al-Baqarah :
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
Maksudnya : Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui; "Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani;
Kita masih berada pada salah satu daripada hari Tasyriq yang mempunyai kelebihan tersendiri di mana kita disunatkan untuk terus bertakbir serta melaksanakan ibadat korban bagi yang berkemampuan. Kedatangan hari raya korban begitu banyak meninggalkan kesan dalam membentuk diri ke arah yang lebih cemerlang dan hampir kepada Allah. Jika saudara mara kita yang berkesempatan menunaikan ibadat haji di Mekah maka mereka dapat menghayati begitu banyak hikmat dan tauladan daripada ibadat haji termasuk keajaiban bumi Mekah yang merupakan Pusat Bumi ditambah dengan keaijaban Ka’abah itu sendiri sehingga kompas tidak berfungsi bila berada sekitarnya. Malah keselamatan sekitar Ka’abah dijaga oleh Allah apabila gagal dikesan oleh gelombang radar satelit ditambah dengan tarikan magnetik yang begitu kuat seolah-olah menarik seluruh tumpuan dunia kepada Ka’abah. Sebab itulah semakin dekat umat Islam kepada Ka’abah maka semakin kuat rasa kehebatan dan ingatan mereka kepada Allah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 103-107 surah as-Sooffat :
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلاَءُ الْمُبِينُ وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ
Maksudnya : Setelah keduanya berserah bulat-bulat ( menjunjung perintah Allah) dan nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya atas tompok tanah ( untuk disembelih) serta Kami menyerunya :”Wahai nabi Ibrahim! Sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu”. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata. Dan Kami tebuskan anak itu dengan sembelihan yang besar
Tidak ketinggalan bagi kita yang tidak menunaikan haji di mana kita dapat mengambil pengajaran yang begitu banyak daripada ibadat korban diantaranya mengingati ibadat korban yang dilakukan oleh 2 anak nabi Adam dalam membuktikan siapakah diantara mereka berdua yang lebih ikhlas kepada Allah disamping mengingati ujian demi ujian terhadap nabi Ibrahim termasuk menyembelih anaknya sendiri bagi membuktikan keimanan kepada Allah. Bila menyentuh tentang penyembelihan yang dianjurkan oleh Islam yang mempunyai syarat dan adab yang mesti dijaga sebagaimana seruan nabi dalam suatu hadis :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إِنَّ اللهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُل ِّ شَيءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذِبْحَة وَلْيُحِد أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ ولْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ " (رواه مسلم(
Maksudnya : Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya Allah mewajibkan berbuat ihsan ke atas tiap-tiap sesuatu dan apabila kamu menyembelih, sembelihlah dengan cara paling sempurna, tajamkan pisau kamu supaya haiwan itu cepat dan mudah mati
Jika sebelum ini banyak suara sumbang yang menuduh bahawa cara menyembelih ikut Islam begitu kejam dan menzalimi binatang tetapi tuduhan liar dan jahat ini dibuktikan secara saintifik salah kerana penyembelihan dalam Islam terbukti jelas mematikan haiwan dengan cara yang meminimumkan kesakitan. Kajian saintifik diketuai Profesor Wilhelm Schulze dari Jerman mendapati kaedah sembelihan dalam Islam terbaik kerana haiwan tidak mengalami kesakitan sewaktu disembelih berbanding kaedah stunning yang digunakan beberapa negara Barat. Hasil pemerhatian Profesor Temple Grandin dari Universiti Negeri Colorado pula mendapati haiwan yang disembelih menggunakan pisau yang tajam dengan kaedah betul memberikan reaksi tenang dan berada dalam keadaan tidak sedar ketika sedang disembelih. Inilah keindahan Islam yang sentiasa menanamkan sifat ihsan termasuk ketika menyembelih binatang.

Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Firman Allah dalam ayat 37 surah Ibrahim :
رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ
Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan sembahyang (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur.
Begitu banyak doa nabi Ibrahim yang terkandung dalam al-Quran di mana ia bukan setakat untuk dibaca tetapi dihayati isinya dalam membina generasi dan Negara yang diberkati oleh Allah. Antaranya menjelaskan kepada kita bagaimana Negara berkat mesti mempunyai Rumah Allah tempat menyatukan antara hamba dengan Allah dan antara manusia sesama manusia sebagaimana pembinaan Ka’abah di Mekah oleh nabi Ibrahim dan pembinaan masjid oleh nabi Muhammad s.a.w dalam peristiwa hijrah yang bersejarah. Seterusnya pemimpin dan rakyat jelata mesti menjadikan solat sebagai sumber kekuatan utama di mana zionis yahudi sentiasa menekankan bahawa mereka tidak gerun kepada umat Islam sehingga kita mampu memenuhi masjid ketika solat Fardhu terutama solat Subuh sebagaimana kita memenuhi masjid pada hari Jumaat dan hari raya. Doa nabi Ibrahim turut menjelaskan bagaimana pentingnya memilih pemimpin yang takutkan Allah agar tidak berlakunya kezaliman dan penderhakaan terhadap Allah, menghancurkan sebarang bentuk penyembahan dan system yang bercanggah dengan Islam disamping ditekankan tentang rezeki yang berkat hanya akan dianugerahkan kepada umat yang bersyukur dengan melakukan suruhanNya dan menjauhi segala tegahanNya dalam setiap system kehidupan. Islamlah nescaya kita selamat dunia dan akhirat

Sidang Jumaat yang dikasihi Allah,
Melalui mimbar Jumaat yang mulia ini kita mendesak agar pemimpin menarik balik rancangan untuk menjadikan Malaysia sebagai Hab hiburan malam kerana bakal mengundang lebih banyak bala daripada Allah. Kita juga mendesak agar keputusan untuk mula belajar pelajaran seks ala barat iaitu berzina tidak salah asalkan jangan mengandung di sekolah mulai tahun depan dikaji semula agar masalah sosial tidak bertambah parah. Jika kegagalan pengajian bahasa Inggeris dalam matematik dan sains sebelum ini merugikan ribuan juta wang rakyat dan masa maka kegagalan pelajaran seks bakal menghancurkan maruah rakyat dan memusnahkan Negara. Hayatilah cara nabi Ibrahim dalam menjadikan Negara aman dan berkat iaitu bersuluhkan wahyu Allah bukannya duduk dalam kegelapan tempurung jahiliah. Pemimpin sepatutnya mengambil iktibar daripada kehancuran Lubnan di mana Kota Beirut terkenal sebagai “Paris Timur” kerana apa yang ada di Paris, Perancis itulah yang ada di Luban seperti Kasino, disko, arak dan pelacur sehingga Allah menghancurkan Lubnan mulai 1971 dengan Perang Saudara dan sasaran hebat Israel hingga kini. Kita wajib sekat sebelum turunnya laknat Allah sebagaimana yang pernah berlaku di Mesir apabila pemimpin mengumpul Ulama’ setelah mengalami kekalahan demi kekalahan untuk dibacakan kitab hadis Sohih Bukhari terutama bab doa yang boleh menolak bala lalu apabila memimpin mempertikai sebab apa doa ulama’ yang ada turut ditolak oleh Allah maka bangun seorang Ulama’ menyatakan dengan penuh berani bahawa al-Quran sentiasa benar, hadis dalam kitab Sohih Bukhari tidak berbohong sebaliknya tindakan pemimpin Mesir yang menyuburkan amalan riba, hiburan melampau, judi, arak, zina merupakan antara punca yang besar Allah datangkan dengan bala kekalahan dan kehinaan sehingga doa ulama’ pun di tolak sebagaimana peringatan nabi Muhammad s.a.w :
لَتَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَلَتَنْهَونَ عَنِ المُنكَرِ أَوْ لَيَسَلَّطَنَّ اللهُ عَلَيكُم شَرَارَكُم فَيَدْعُو خِيَارُكُم فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُ
Maksudnya : “Hendaklah kamu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah segala kemungkaran. Atau (jika kamu tidak laksanakannya) Allah s.w.t akan melantik dan memberi kekuasaan kepada golongan yang jahat, dan saat itu sekalipun orang baik-baik berdoa, maka Allah s.w.t tidak akan mengkabulkan doanya”. (HR al-Bazzar dan at-Thabrani)
Oleh itu bangkitlah wahai umat Islam yang bermaruah. Jangan tunggu Negara musnah baru mengadah, jangan tunggu Negara binasa baru menyesal yang tiada guna. Sekat sebelum merebak, cegah sebelum parah
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Isnin, 15 November 2010

خطبة عيد الأضحى 1431 هـ

اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 2 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ يَوْمَ عِيْدِ الأضْحَى أَسْعَدَ الأياَّمِ لنَاَ . وَنَحْمَدُهُ عَلَى مَا أَوْلانَا وَنَشْكُرُهُ عَلَى نِعَمِهِ الَّتِى بِهَا وَالانَا. وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أَمَّا بَعْدُ…… فَيَا إِخْوَانِيْ ! اتَّقُوْا اللهَ وَأُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ

فرمان الله تعالى دالم أية 1-3 سورة الفجر : وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ

مقصودڽ : دمي وقت فجر; دان مالم يڠ سڤولوه ﴿يڠ ممڤوڽأي کلبيهن د سيسي الله﴾; دان بيلاڠن يڠ كَنڤ سرتا يڠ كَنجيل;

سلامت مڽمبوت هاري راي عيد الأضحى داوچڤکن کڤد سلوروه قوم مسلمين دان مسلمات. کشکورن يڠ تيدق ترهيڠكَ کيت ڤنجتکن کحضرة الله اتس نعمت هاري راي قربان يڠ جوڬ دڤڠكَيل عيدالأکبر برمعنى هاري راي بسر. سڤاتوتڽ هاري راي قربان لبيه دراسا کمريهن سمبوتنڽ بربنديڠ هاري راي ڤواسا يڠ جوڬ دڤڠكَيل عيدالاصغار ايأيت هاري راي کچيل. سسوڠكَوهڽ الأضحى مڠيڠتکن کيت کڤد سيدنا عمر بن الخطاب يڠ ممبريکن اوچاڤن بلياو ; “سسوڠكَوهڽ القرءان دتورونکن ڤد بولن رمضان، لالو اي دسمبوت دڠن عيدالفطري. مانکالا هاري ڤنورونن تراخير القرءان ڤولا اياله ڤد بولن ذوالحجة کتيك رسول الله صلى الله عليه وسلم منونايکن عبادة حاج يڠ تراخير ﴿حاج وَداع﴾، مك اي دسمبوت دڠن الأضحى “ . مك جلسله الأضحى أداله هاري مراياکن کشمولن اسلام سباكَاي ساتو-ساتوڽ چارا هيدوڤ يڠ لڠکڤ دان سمڤورنا، يڠ مڠاتور، مڽوسون سكَالا أسڤيك کهيدوڤن مأنسي، عقيدة، شريعة، ڤوليتيق، ايکونومي، ڤنديديقكن، کمشاراکتن، ڤرونداڠن، اخلاق دان سباكَايڽ. سمڤنا برادا ڤد هاري يڠ مليا اين ماريله کيت سام مربوت کلبيهن يڠ دجنجيکن اوليه الله سباكَايمان يڠ دسبوت اوليه الله ڤد اول سورة الفجر دمان ابن عباس دان مجاهد مڽاتاکن بهاوا مالم سڤولوه يڠ دمقصودکن اياله 1 هيڠكَ 10 ذوالحجة د مان ڤنداڤت اين دقواتکن دڠن سبواه حديث يڠ دروايتکن درڤد ابن عباس رضي الله عنه:

عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَا الْعَمَلُ فِي أَيَّامٍ أَفْضَلَ مِنْهَا فِي هَذِهِ قَالُوا وَلَا الْجِهَادُ قَالَ وَلَا الْجِهَادُ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ يُخَاطِرُ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَيْءٍ” – رواه البخاري

مقصودڽ : تيدق اد دري هاري-هاري يڠ دلاکوکن عمل صالح ڤدڽ يڠ لبيه دسوکأي اوليه الله درڤد هاري-هاري يڠ سڤولوه اين. صحابة رضي الله عنه برتاڽ، واهاي رسول الله! دان تيدقکه جوڬ برجهاد في سبيل الله ﴿لبيه افضل درڤد برعمال ڤد هاري-هاري اين﴾؟ رسول الله برسبدا، “تيدق جوڬ برجهاد في سبيل الله، کچوالي اورڠ يڠ برجهاد دڠن ديري دان هرتاڽ دان تيدق ممباوا ڤولڠ اڤ٢ ڤون“.



مسلمين/مسلمات يڠ درحمتي الله سبحانه وتعالى،

بولن ذوالحجة ممڤوڽأي کلبيهن ترسنديري دمان الحافظ ابن حجر منجلسکن سبب کأوتامأن 10 هاري ڤرتام ذوالحجة إياله کران ڤد هاري-هاري ترسبوت ترکومڤول عبادة-عبادة يڠ ايندوق سڤرتي صلاة، ڤواسا، صدقه، عبادة قربان دان حاج يڠ مان حال-حال ايت کسمواڽ تيدق ترداڤت سچارا سرنتق ڤد بولن- بولن لأين. رسول الله صلى الله عليه وسلم سنديري بكَيتو كَمر اونتوق برڤواسا سنة ڤد 9 أول بولن ذوالحجة تراوتما ڤد هاري عرفة. کيت جوڬ دسونتکن اونتوق برتکبير برمولا دري وقتو صبح هاري عرفة إيأيت 9 ذوالحجة دان براخير سهيڠكَ وقتو عصر ڤد هاري ك-13 ذوالحجة يڠ منونجوقکن باكَايمانا بسرڽ کلبيهن دان سمبوتن هاري راي قربان بربنديڠ هاري راي ڤواسا تتاڤي کيت دسبله اسيا تڠكَارا اداله سباليقڽ دمان لبيه مريه مڽمبوت عيدالفطري درڤد عيد الأضحى. کتيك کمرياهن مڽمبوت عيد الأضحى ماريله کيت سام-سام مڠحياتي ايسي ڤنتيڠ يڠ ڤرنه دسمڤيکن اوليه جونجوڠن بسر نبي محمد صلى الله عليه وسلم دالم خطبة حاج وداع اتاو ڤرڤيساهن انتاراڽ [1] ڤڠحرامن ربا يڠ منينداس مأنسي دمان اسلام سنتياس منانمکن کاسيه سايڠ دالم ستياڤ اسڤيق کهيدوڤن اكَر تيدق وجودڽ سيکڤ سوك مڠمبيل کسمڤاتن دأتس کسوساهن اورڠ لأين. ربا تله مڠهنچورکن ايکونومي دنيا دان ممباوا کڤد ڤندريتأن سڤرتي کكَانسان ترهادڤ ڤمينجم سهيڠكَ اد يڠ دبونوه دان تيدق کورڠ يڠ ممبونوه ديري سنديري. تاکوتيله اماران الله ملالوي اية 278 -279 سورة البقرة :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ

مقصودڽ : واهاي اورڠ-اورڠ يڠ برايمان! برتقواله کامو کڤد الله دان تيڠكَلکنله ﴿جاڠن منونتوت لاكَي﴾ ساكي باقي ربا ﴿يڠ ماسيه اد ڤد اورڠ يڠ برهوتڠ﴾ ايت، جك بنر کامو اورڠ- اورڠ يڠ برايمان. اوليه ايت، کالاو کامو تيدق جوڬ ملاکوکن ﴿ڤرينته مڠنأي لارڠن ربا ايت﴾، مك کتاهويله کامو: اکن اداڽ ڤڤراڠن دري الله دان رسولڽ، ﴿عقيبتڽ کامو تيدق منموي سلامت﴾. دان جك کامو برتوبة، مك حق کامو ﴿يڠ سبنرڽ﴾ اياله ڤوکوق أصل هرتا کامو. ﴿دڠن يڠ دمکين﴾ کامو تيدق برلاکو ظاليم کڤد سسياڤا، دان کامو جوڬ تيدق دظاليمي اوليه سسياڤا



اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ

فرمان الله دالم أية 79 سورة البقرة : وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

مقصودڽ : دان د دالم حکومن قصاص ﴿بالسن يڠ سإيمبڠ﴾ ايت أدا جامينن هيدوڤ باݢي کامو، واهاي اورڠ-اورڠ يڠ برعقل فيکيرن، سوڤاي کامو برتقوى

ڤرکارا ك-[2] يڠ دسنتوه دالم خطبة حاج وداع ايأيت اسلام سنتياس منجامين ڤرليندوڠن جيوا مأنسي درڤد دچروبوه سمأدا دڠن ڤمبونوهن لڠسوڠ اتاو تيدق لڠسوڠ. کيس بونوه يڠ تروس منيڠکت تنڤا مڠيرا اوسيا دان ڤڠکت باكَايکن تياد ڤڽودهن. بكَيتو جوڬ مسئله کمالاڠن موت يڠ برلاکو سيليه بركَنتي د مان دسارنکن اكَر کراجأن ملقساناکن حکوم اسلام دالم مناڠنيڽ سباكَاي چونتوه کيس جيك سسأورڠ ملڠكَر اورڠ هيڠكَ ماتي مك دي کنا باير دِيَة کڤد کلوارڬ سي ماتي بربنديڠ اوندڠ-اوندڠ هاري اين د مان ڤساله هاڽ دکناکن بايرن کومڤاون کڤد کراجأن سداڠکن کلوارڬ مڠسا هاڽ منريما کماتين دان کسديهن تنڤا ڤمبيلأن اتاو ڤون ڤمڤاسن سواجرڽ

ڤرکارا ك-[3] رسول الله صلى الله عليه وسلم توروت منکنکن اكَر مڠهيندري ڤڤراڠن کران اسلام اداله اكَام يڠ سجهترا يڠ ممبنچي ڤراڠ کچوالي ستله ترڤقسا باكَي ممڤرتاهنکن اكَام، نكَارا دان ديري. ڤلباكَاي چارا دلاکوکن اوليه موسوه اسلام دالم منودوه اسلام سباكَاي اكَام ڤڠكَانس دسمڤيڠ سکاتن دمي سکاتن ترماسوق ڤمبينأن مسجد، ڤاکاين ڤورده باكَي مڠهالڠ کبڠکيتن اسلام نامون اوسها مريك تتڤ دكَاكَلکن اوليه الله. کواجيڤن کيت اومت اسلام اياله منراڠکن تنتڠ کإيندهن اسلام ملالوي کفهمن ترهادڤ اكَام کيت سنديري دان ڤڠعمالن دالم کهيدوڤن سهارين



مسلمين/مسلمات يڠ دبرکاتي الله سبحانه وتعالى،

فرمان الله دالم اية 59 سورة الأحزب:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

مقصودڽ : واهاي نبي، سوروهله استري-استريمو دان انق-انق ڤرمڤوانمو سرتا ڤرمڤوان-ڤرمڤوان يڠ برايمان سوڤاي ملابوهکن ڤاکاينڽ باݢي منوتوڤ سلوروه توبوهڽ ﴿سماس مريك کلوار﴾; چارا يڠ دمکين لبيه سسواي اونتوق مريك دکنل ﴿سباكَاي ڤرمڤوان يڠ بأيك-بأيك﴾ مك دڠن ايت مريك تيدق دكَڠكَو. دان ﴿ايڠتله﴾ الله اداله مها ڤڠمڤون لاكَي مها مڠاسيهاني

سسواي دڠن کداتاڠن نبي محمد صلى الله عليه وسلم ڤمباوا رحمة کڤد سکالين عالم مك جاس بكَيندا ترهادڤ كَولوڠن وانيتا بكَيتو باڽق يڠ منوکر ڤنداڠن مشارکت يڠ دولو مڠڠكَڤ وانيتا سطراف دڠن شيطان، بيناتڠ، همبا عبدي کڤد کدودوکن يڠ تيڠكَي سهيڠكَ ڤرکارا ك -[4] نبي مڽنتوه برکأيتن کواجيڤن منجاڬ حق وانيتا تتاڤي مالڠڽ سماکين راماي يڠ منظاليمي وانيتا دان راماي ڤولا وانيتا سنديري يڠ ريلا مروة مريك دلاچورکن دڠن مندده عورة دان بركَأول بيباس سهيڠكَ کادأن اخلاق سماکين ڤاره. اڤ يڠ لبيه مالڠ جاس نبي سڤرتي دلوڤاکن اڤابيلا برلاکوڽ ڤڠهينأن ترهادڤ اسلام دان نبي محمد صلى الله عليه وسلم دالم Festival بوسانا مسلم د Monte Carlo 9 اوكَوس لالو د مان کباڽقكن يڠ ترليبت سباكَاي ڤغنجور اداله براكَام اسلام. ڤرتونجوقکن ايت بوکن سهاج تيدق منوتوڤ عورة دڠن سمڤورنا ماله مڠهينا نبي محمد دڤاکاين سيکسي مريك دڠن مناماکنڽ سباكَاي اسلام سأوله-اوله مڠحلالکن اڤ يڠ جلس دحرامکن اوليه الله دمي منجاڬ هاتي موسوه اسلام. مريك يڠ ترليبت بلوم لاكَي مموهون معاف سچارا تربوك کڤد سلوروه اومت اسلام سهيڠكَ هاري اين. مريك سڤاتوتڽ تاکوت کڤد الله دان عذابڽ يڠ بكَيتو دهشة دسمڤيڠ مالو کڤد مشارکت بارت سنديري يڠ مولا مراسأي باكَايمانا ڤاکاين سيکسي دان منجولوق مات بوليه مڽببکن مسئله کروسقکن اخلاق دان مربقڽ کيس جناية. کيت داڤت باچ بريتا تربارو د مان اد سبواه بندر ڤرسيسيران ڤنتاي د إيطالي اکن مڽامن سهيڠكَ 2000 کڤد مريك يڠ مماکاي skirt ڤينديق اتاو منجولوق مات سداڠکن کيت د سيني راس مالو دان ريماس أنتوق منوتوڤ عورة دڠن سمڤورنا



اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ

ڤرکارا ك-[5] يڠ دتکنکن دالم خطبة حاج وداع اياله اسلام مڠهالڠ ڤنينداسن ملالوءي ڤڽاله كَونأن کواس اوليه ڤميمڤين کأتس رعيت جلاتا سڤرتي حکوم ريمبا عيسى دان سباكَايڽ. سماس رعيت تروس دهيمڤيت دڠن کنأيقكن هرڬ ميڽق RON97 سداغكن ميڽق RON95 فولا سداڠ دکاجي کران باڽق کيس مڽببکن کندرأن موده ترباکر دسمڤيڠ هرڬ بارڠن يڠ تروس نأيك دتمبه لاكَي دڠن سامن ايکور يڠ جلس ظاليم کران اي ممراس واڠ رعيت بوکن اونتوق منديديق رعيت سوڤاي چرمت دجالنراي. بكَيتو جوڬ ڤميمڤين تروس منمبه هوتڠ نكَارا دڠن نسبة ستياڤ رعيت ترڤقسا منڠكَوڠ 14 ريبو سأورڠ هوتڠ عقيبة ڤڽليويڠن دان ڤمبذيرن دسمڤيڠ کروكَيان عقيبة رشوة 10 RM بيليون ستاهون. ڤميمڤين جوڬ تروس برنفسو اونتوق ملاکوکن ڤمبذيرن دڠن چادڠن ڤمبينأن منارا واريثن ستيڠكَي 100 تيڠکت برنيلاي لبيه 5 RM بيليون دسمڤيڠ ڤوسارا نكَارا برسبلاهن توكَو نكَارا ممواتکن 250 لوبڠ قبور VIP اسلام دان 250 VIP بوکن اسلام دڠن کوس 70 RM جوتا دڠن اڠكَارن 140 RM ريبو سلوبڠ. عقيبة ڤميمڤين برنفسو بسر مك رعيت جلاتا تروس مندريتا. ايڠتله ڤريڠاتن نبي صلى الله عليه وسلم

قَالَ أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ

مقصودڽ : سبدا نبي تنتڠ تندا-تندا قيامة بهاوا همبا اکن ملاهيرکن توانڽ دان اڠکاو مليهت اورڠ برجالن تنڤا کاسوت دان اورڠ يڠ برتلنجڠ لاكَي مسکين يڠ هاڽ مڠمبالا کمبيڠ برلومبا-لومبا اونتوق ممبينا باڠونن تيڠكَي-تيڠكَي لامبڠ کمكَاهن

علماء منراڠکن ڤد اخير زمان اکن تيمبول كَولوڠن مسکين يڠ منديريکن باڠونن تيڠكَي دڠن چارا برهوتڠ د مان تيدق ڤليق والاو هوتڠ نكَارا تروس منيڠکت تتاڤي نفسو اونتوق ممباذير تروس برتمبه. ڤڽاکيت سوك برهوتڠ توروت دتيرو اوليه رعيت سهيڠكَ راماي يڠ سڠكَوڤ برهوتڠ ملبيهي کممڤوان دمي مميليقكي رومه اتاو کندرأن ميواه. ڤنفسيرن يڠ لأين مڠاتاکن كَولوڠن مسکين منجادي اورڠ کاي سچارا تيبا-تيبا ترماسوق ملالوي رسواه ڤيليهن راي سهيڠكَ داڤت ممبينا باڠونن تيڠكَي



مسلمين/مسلمات يڠ درحمتي الله سبحانه وتعالى،

ميسيج ك- [6] خطبة وداع توروت منکنکن ڤرسامأن نيلاي کمأنسيأن تنڤا مڠيرا بڠسا دڠن ممبواڠ سماڠت ڤرقومن سمڤيت يڠ بوليه مڠهنچورکن ڤرڤادوان رعيت. کراجأن سڤاتوتڽ منجاديکن ڤلاجرن اكَام سباكَاي مات ڤلاجرن تراس دسکوله بوکنڽ مات ڤلاجرن سجاره باكَي مناڠني مسئله سوسيال، ڤرڤادوان دان سماڠت چينتاکن نكَارا کران ڤلاجرن سجاره يڠ باڽق لاكَي ککوراڠن دبيمباڠي هاڽ ملاهيرکن مشارکت يڠ مموجا ڤميمڤين بوکنڽ يڠ چينتاکن ڤرڤادوان دان نكَارا

ڤرکارا ك- [7] يڠ دتکنکن اوليه نبي ايأيت اسلام ممبنتراس سيستيم مانوڤولي يڠ مڠهاکيس راس کاسيه سايڠ دڠن مڠكَالقکن ڤنينداسن تراوتما منروسي سيستيم کاڤيتاليس يڠ دكَوناڤاکي. اخيرڽ شريکة ترتنتو مڠواسأي هرڬ باراڠن دڤاسرن يڠ ممبوليهکن مريك سسوك هاتي منأيقکن هرڬ يڠ سيڤستيڽ منينداس رعية جلاتا

وصية نبي يڠ ك-[8] يڠ ڤاليڠ ڤنتيڠ سکالي ايأيت واجب منجاديکن القرءان دان سنة نبي سباكَاي ڤندوان دمان کجايأن اومت اسلام بركَنتوڠ کڤد سجأوه مان مريك برڤكَڠ تكَوه کڤد 2 سومبر اوتام اين دالم کهيدوڤن. کيت مراسا کچيوا بيلا ڤميمڤين ماسيه كَاكَل مڠاسيڠکن انتارا سومبر حلال دڠن حرام سڤرتي حاصيل جودي برنيلاي 2.3 RM بيليون يڠ ترداڤت دالم اکأون حاصيل يڠ دساتوکن د کمنترين کأواڠن ڤد تاهون 2009. حاصيل اينيله يڠ تله دكَوناکن اوليه کراجأن اونتوق ممباير كَاجي کڤد سرامي 1.2 جوت ڤنجاوات عوام دان سموا ڤروجيق ڤمباڠونن ترماسوق اونتوق منفعة مشارکت اسلام. بكَيتو جوڬ چادڠن اونتوق مڠكَادايکن مروة دان اخلاق رعيت دمي مڠأوت کأونتوڠن دڠن مڠيشتهارکن مليسيا سباكَاي هاب هيبورن مالم يڠ باکل مڽقسيکن مسئله سماکين برتمبه بوکن سماکين کبه. سڤاتوتڽ ڤميمڤين ملاهيرکن رعيت برتقوى اونتوق منداڤت برکت بوکن مأنسي درهاك يڠ مڠونداڠ لعنة الله دنيا اخيرة.

فرمان الله دالم ايات 7 سوره الحشر :

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

مقصودڽ : ……دان اڤ جوا ڤرينته يڠ دباوا أوليه رسول الله ﴿صلى الله عليه وسلم﴾ کڤد کامو مك تريماله سرتا عملکن، دان اڤ جوا يڠ دلارڠڽ کامو ملاکوکنڽ مك ڤاتوهيله لارڠنڽ. دان برتقواله کامو کڤد الله; سسوڠكَوهڽ الله امتله برات عذاب سيقساڽ ﴿باكَي اورڠ-اورڠ يڠ ملڠكَر ڤرينتهڽ﴾.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ



KHUTBAH KEDUA

اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ , وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ . أَمَّا بَعْدُ…….فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ …. فرمان الله تعالى دالم أية 103-107سورة الصافات :فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلاَءُ الْمُبِينُ وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ

مقصودڽ : ستله کدواڽ برسره بولت-بولت ﴿ منجونجوڠ ڤرينته الله﴾ دان نبي إبراهيم مربهکن انقڽ دڠن ملتقکن ايريڠن موکاڽ اتس تومڤوق تانه ﴿ اونتوق دسمبليه﴾ سرتا کامي مڽروڽ :“واهاي نبي إبراهيم! سسوڠكَوهڽ کامو تله ممبنرکن ميمڤي ايت“. سسوڠكَوهڽ اين بنر-بنر سواتو اوجين يڠ ڽات. دان کامي تبوسکن انق ايت دڠن سمبليهن يڠ بسر.



مسلمين/مسلمات يڠ درحمتي الله،

کتيك مڠيڠاتي ڤڠوربانن هيبت نبي إبراهيم يڠ ترڤقسا مڽمبليه انقڽ نبي اسماعيل ملالوي سواتو أراهن دالم ميمڤي بنرڽ مك اومت اسلام ڤد هاري اين مستي دسوبورکن کمبالي راس يقين تنتڠ کعاديلن دان کهيباتن سيستيم اسلام دالم منجنجيکن کبهاكَيأن هيدوڤ ددنيا دان اخيرة. کيت ڤرنه مڽقسيکن باكَايمانا سُراقَة بن مالك ترلالو يقين دڠن جنجي نبي يڠ بلوم لاكَي منجادي ڤميمڤين دولة اسلامية دمدينة بهاوا دي باکل دکالوڠکن دڠن كَلڠ کراجأن کِسْرَى، ڤارسي دتمبه لاكَي دڠن کيقينن ڤارا صحابة يڠ لأين سهيڠكَ کراجأن اسلام يڠ مولاڽ هاڽ دأڠكَڤ کچيل اخيرڽ برجاي منومبڠ ايمڤاير کريستيان، روم دان ماجوسي،ڤارسي ڤد زمان سيدنا عمر الخطاب ستروسڽ مڠواسأي ايمڤاير هيندو، اينديا دان بودا، چينا. بكَيتو جوڬ کيقينن ڤجواڠ اسلام ترهادڤ جنجي نبي بهاوا سبايك-باءيك کتوا اياله يڠ برجاي ممبوك کوتا اسطنبول دان سبأيك-بأيك تنترا اداله تنتراڽ سهيڠكَ سلطان محمد الفاتِح برجاي مناون کوتا اسطنبول يڠ بكَيتو کوکوه کوبوڽ. اوليه ايت بيلا اومت اسلام برجاي مڽوبورکن راس يقين ترهادڤ جنجي الله اونتوق ممبيبسکن مسجد اقصى مك کمناڠن سماکين دکت دان همڤير



مسلمين/مسلمات يڠ درحمتي الله،

سمڤنا برادا ڤد هاري راي قربان جوڬ کيت مستي منيڠکتکن تاهڤ ڤڠوربانن دالم ممڤرجواڠکن اسلام دان ممبنتو ساودارا ساكَام. جيك سماس مڽمبوت عيدالفطري لالو کيت دواجبکن ممباير زکاة اونتوق مريڠنکن ببانن ساودارا ساكَام بكَيتوله کداتاڠن عيدالأضحى يڠ دكَالقکن کيت مڠرجاکن عبادة قربان اونتوق دأكَيهکن داكَيڠ کڤد ساودارا يڠ ممرلوکن دمان اين سموا برتوجوان ملاهيرکن مشارکت يڠ ڤڽايڠ دان مڠمبيل برات تنتڠ ڤندريتأن ساودارا ساكَام يڠ لأين. ڤندريتأن اومت اسلام يڠ سداڠ دبونوه د سلاتن تايلاند، فيليفينا، ڤلسطين، عراق، أفغانستان دان سباكَايڽ منونتوت ڤمبيلأن سواجرڽ درڤد کيت. بكَيتو جوڬ مڠسا كَونوڠ براڤي دان سونامي د إندونيسيا. تيدق لوڤا کيت اوچڤکن تعزية کڤد مڠسا بنجير د قدح، ڤرليس دان کلنتن سنديري د سمڤيڠ هولورکنله بنتوان ستاکت ترممڤو. ريڠنکنله ببانن دان ڤندريتأن مريك تراوتما دالم سواسانا هاري راي دمان الله ڤاستي مريڠنکن ببانن کيت د اخيرة کلق



الله أكبر ! ألله أكبر ! الله أكبر ولله الحمد

سلام عيدالأضحى داوچڤکن کڤد سلوروه مسلمين دان مسلمات. باكَي يڠ برکممڤوان دسارنکن اكَر مڠهيدوڤکن سمبوتن عيدالأضحى اين دڠن عبادة قربان سباكَايمان يڠ دانجورکن اوليه اسلام.

قَالَ الرَّسُوْلُ e : مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّناَ – رواية ابن ماجه

مقصودڽ : سسياڤا يڠ ممڤوڽأي کممڤوان سداڠکن دي تيدق ملاکوکن عبادة قربان مك جاڠنله دي مندکاتي تمڤت صلاة کامي

اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيْ الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ , اللّهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لايَخَافُكَ وَلا يَرْحَمُنَا, اللّهُمَّ انْصُرِ المُجَاهِدِيْنَ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِيْ سَبِيْلِكَ فِيْ كُلِّ زَمَانٍ وَمَكَانٍ , اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانِنَا المُسْلِمِيْنَ فِى عِرَاق وَفِى فَلَسْطِين وَفِى لبنان وَفِى سوريا وَفِى كَشْمِيْر وَفِى الهِنْد وفى أفغانستانِ وَفِى شِيْشَان وَفِى جَنُوْبِ بِلِيِبين وَفِى إيندونيسيا وفى تايلند وَفِى بَلَدِنَا ماليزيا اللّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَابِ وَ يَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَ يَاهَازِمَ الأحْزَابِ اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِاليَهُوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالنَّصَارَى وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالهُنَوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالأمِيرِكَان وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالِبرِيطَان وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَحْزَابِ المُشْرِكِيْنَ الطَّاغِيْنَ الظَّالِمِيْنَ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ دَمِّرْهُمْ تَدْمِيْرًا وَ تَبِّرْهُمْ تَتْبِيْرًا وَاجْعَلْهُمْ هَبَاءً مَنْثُوْرًا اللّهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَكَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَكَ , اللّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ . اللَّهُمَّ إِنِّا نعُوذُبِكَ مِنْ البَرَصِ، وَالجُنُونِ، وَالجُذَامِ، وَمِنْ سَيِّءِ الأَسْقَامِ تَحَصَّنَا بِذِى الْعزَّةِ وَالْجَبَرُوْتِ وَاعَتَصَمْنَا بِرَبِّ الْمَلَكُوْتِ وَتَوَكَّلْنَا عَلَى الْحَيِّ الَّذِى لاَ يَمُوْتُ اللّهُمَّ اصْرِفْ عَنَّا هَذا الْوَبَاءَ وَقِنَا شَرَّ الرَّدَى وَنَجِّنَا مِنَ الطَّعْنِ والطَّاعُوْنِ وَالْبَلاَءِ بِلُطْفِكَ يَا لَطِيفُ يَا خَبِيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ اللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَقِيَامَنَا وَجَمِيْعَ حَسَنَاتِنَا وَاجْعَلْهَا خَالِصَةً لِوَجْهِكَ الكَرِيْم. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. سبُحْاَنَكَ اللّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ

Rabu, 10 November 2010

Khutbah Aidil Adha 1431H

اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 2 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ يَوْمَ عِيْدِ الأضْحَى أَسْعَدَ الأياَّمِ لنَاَ . وَنَحْمَدُهُ عَلَى مَا أَوْلانَا وَنَشْكُرُهُ عَلَى نِعَمِهِ الَّتِى بِهَا وَالانَا. وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أَمَّا بَعْدُ...... فَيَا إِخْوَانِيْ ! اتَّقُوْا اللهَ وَأُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ
فرمان الله تعالى دالم أية 1-3 سورة الفجر :
وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ
Maksudnya : Demi waktu fajar; Dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah); Dan bilangan yang genap serta yang ganjil;
Selamat menyambut hari raya Eidil Adha diucapkan kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat. Kesyukuran yang tidak terhingga kita panjatkan ke hadhrat Allah atas nikmat hari raya korban yang juga dipanggil Aidil Akbar bermakna hari raya besar. Sepatutnya hari raya korban lebih dirasai kemeriahan sambutannya berbanding hari raya puasa yang juga dipanggil Aidil Asghor iaitu hari raya kecil. Sesungguhnya Aidil Adha mengingatkan kita kepada Saiyidina Omar bin Al-Khattab yang memberikan ucapan beliau ; “Sesungguhnya Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadhan, lalu ia disambut dengan Aidil Fitri. Manakala hari penurunan terakhir Al-Quran pula ialah pada bulan Zulhijjah ketika Rasulullah s.a.w. menunaikan ibadah haji yang terakhir (Haji Wada’), maka ia disambut dengan Aidil Adha ” . Maka jelaslah Aidil Adha adalah hari merayakan kesyumulan Islam sebagai satu-satunya cara hidup yang lengkap dan sempurna, yang mengatur, menyusun segala aspek kehidupan manusia, akidah, syariat, politik, ekonomi, pendidikan, kemasyarakatan, perundangan, akhlak dan sebagainya. Sempena berada pada hari yang mulia ini marilah kita sama merebut kelebihan yang dijanjikan oleh Allah sebagaimana yang disebut oleh Allah pada awal surah al-Fajr di mana Ibnu Abbas dan Mujahid menyatakan bahawa malam sepuluh yang dimaksudkan ialah 1 hingga 10 Zulhijjah di mana pendapat ini dikuatkan dengan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a:
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَا الْعَمَلُ فِي أَيَّامٍ أَفْضَلَ مِنْهَا فِي هَذِهِ قَالُوا وَلَا الْجِهَادُ قَالَ وَلَا الْجِهَادُ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ يُخَاطِرُ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَيْءٍ” – رواه البخاري
Maksudnya : Tidak ada dari hari-hari yang dilakukan amal soleh padanya yang lebih disukai oleh Allah daripada hari-hari yang sepuluh ini. Sahabat r.a bertanya, Wahai Rasulullah! Dan tidakkah juga berjihad fi sabilillah (lebih afdal daripada beramal pada hari-hari ini)? Rasulullah SAW bersabda, “Tidak juga berjihad fi sabilillah, kecuali orang yang berjihad dengan diri dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun”.

Muslimin/mat yang dirahmati Allah S.W.T,
Bulan Zulhijjah mempunyai kelebihan tersendiri di mana al-Hafiz Ibnu Hajar menjelaskan sebab keutamaan 10 hari pertama Zulhijjah ialah kerana pada hari-hari tersebut terkumpul ibadat-ibadat yang induk seperti solat, puasa, sedekah, ibadat korban dan haji yang mana hal-hal itu kesemuanya tidak terdapat secara serentak pada bulan-bulan lain. Rasulullah s.a.w sendiri begitu gemar untuk berpuasa sunat pada 9 awal bulan Zulhijjah terutama pada hari Arafah. Kita juga disunatkan untuk bertakbir bermula dari waktu subuh hari Arafah iaitu 9 Zulhijjah dan berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah yang menunjukkan bagaimana besarnya kelebihan dan sambutan hari raya korban berbanding hari raya puasa tetapi kita di sebelah Asia Tenggara adalah sebaliknya di mana lebih meriah menyambut Aidil Fitri daripada Aidil Adha. Ketika kemeriahan menyambut Aidil Adha marilah kita sama-sama menghayati isi penting yang pernah disampaikan oleh junjungan besar nabi Muhamamd s.a.w dalam khutbah haji wada’ atau perpisahan antaranya [1] pengharaman riba yang menindas manusia di mana Islam sentiasa menanamkan kasih sayang dalam setiap aspek kehidupan agar tidak wujudnya sikap suka mengambil kesempatan di atas kesusahan orang lain. Riba telah menghancurkan ekonomi dunia dan membawa kepada penderitaan seperti keganasan terhadap peminjam sehingga ada yang dibunuh dan tidak kurang yang membunuh diri sendiri. Takutilah amaran Allah melalui ayat 278 -279 surah al-Baqarah :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman. Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 179 :
وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya : Dan di dalam hukuman Qisas (balasan yang seimbang) itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa
Perkara ke-[2] yang disentuh dalam khutbah wada’ iaitu Islam sentiasa menjamin perlindungan jiwa manusia daripada diceroboh samada dengan pembunuhan langsung atau tidak langsung. Kes bunuh yang terus meningkat tanpa mengira usia dan pangkat bagaikan tiada penyudahan. Begitu juga masalah kemalangan maut yang berlaku silih berganti di mana disarankan agar Kerajaan melaksanakan hukum Islam dalam menanganinya sebagai contoh kes jika seseorang melanggar orang hingga mati maka dia kena bayar diyat kepada keluarga si mati berbanding undang-undang hari ini di mana pesalah hanya dikenakan bayaran kompaun kepada kerajaan sedangkan keluarga mangsa hanya menerima kematian dan kesedihan tanpa pembelaan atau pun pampasan sewajarnya
Perkara ke-[3] Rasulullah s.a.w turut menekankan agar menghindari peperangan kerana Islam adalah agama yang sejahtera yang membenci perang kecuali setelah terpaksa bagi mempertahankan agama, negara dan diri. Pelbagai cara dilakukan oleh musuh Islam dalam menuduh Islam sebagai agama pengganas disamping sekatan demi sekatan termasuk pembinaan masjid, pakaian purdah bagi menghalang kebangkitan Islam namun usaha mereka tetap digagalkan oleh Allah. Kewajipan kita umat Islam ialah menerangkan tentang keindahan Islam melalui kefahaman terhadap agama kita sendiri dan pengamalan dalam kehidupan seharian
Muslimin/mat yang diberkati Allah S.W.T,
Firman Allah dalam ayat 59 surah al-Ahzab:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
Maksudnya : Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani
Sesuai dengan kedatangan nabi Muhamamd s.a.w pembawa rahmat kepada sekalian alam maka jasa baginda terhadap golongan wanita begitu banyak yang menukar pandangan masyarakat yang dulu menganggap wanita setaraf dengan syaitan, binatang, hamba abdi kepada kedudukan yang tinggi sehingga perkara ke -[4] nabi menyentuh berkaitan kewajipan menjaga hak wanita tetapi malangnya semakin ramai yang menzalimi wanita dan ramai pula wanita sendiri yang rela maruah mereka dilacurkan dengan mendedah aurat dan bergaul bebas sehingga keadaan akhlak semakin parah. Apa yang lebih malang jasa nabi seperti dilupakan apabila berlakunya penghinaan terhadap Islam dan nabi Muhammad s.a.w dalam Festival Busana Muslim di Monte Carlo 9 Ogos lalu di mana kebanyakan yang terlibat sebagai peganjur adalah beragama Islam. Pertunjukan itu bukan sahaja tidak menutup aurat dengan sempurna malah menghina nabi Muhammad di pakaian seksi mereka dengan menamakannya sebagai Islam seolah-olah meghalalkan apa yang jelas diharamkan oleh Allah demi menjaga hati musuh Islam. Mereka yang terlibat belum lagi memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam sehingga hari ini. Mereka sepatutnya takut kepada Allah dan azabnya yang begitu dahsyat disamping malu kepada masyarakat barat sendiri yang mula merasai bagaimana pakaian seksi dan menjolok mata boleh menyebabkan masalah kerosakan akhlak dan merebaknya kes jenayah. Kita dapat baca berita terbaru di mana ada sebuah Bandar persisiran pantai di Itali akan menyaman sehingga RM 2000 kepada mereka yang memakai skirt pendek atau menjolok mata sedangkan kita di sini rasa malu dan rimas menutup aurat

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Perkara ke-[5] yang ditekankan dalam Khutbah haji wada’ ialah Islam menghalang penindasan melalui penyalah gunaan kuasa oleh pemimpin ke atas rakyat jelata seperti hukum rimba ISA dan sebagainya. Semasa rakyat terus dihimpit dengan kenaikan harga minyak RON97 ketika minyak RON95 sedang dikaji kerana banyak kes menyebabkan kenderaan mudah terbakar disamping harga barangan yang terus naik ditambah lagi dengan saman ekor yang jelas zalim kerana ia memeras wang rakyat bukan untuk mendidik rakyat supaya cermat di jalanraya. Begitu juga pemimpin terus menambah hutang negara dengan nisbah setiap rakyat terpaksa menanggung 14 ribu seorang hutang akibat penyelewengan dan pembaziran disamping kerugian akibat rasuah RM 10 bilion setahun. Pemimpin juga terus bernafsu untuk melakukan pembaziran dengan cadangan pembinaan Menara Warisan setinggi 100 tingkat bernilai lebih RM 5 bilion di samping Pusara Negara bersebelahan tugu negara memuatkan 250 lubang kubur VIP Islam dan 250 VIP bukan Islam dengan kos RM 70 juta dengan anggaran RM 140 ribu selubang. Akibat pemimpin bernafsu besar maka rakyat jelata terus menderita. Ingatlah peringatan nabi s.a.w
قَالَ أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ
Maksudnya : Sabda nabi tentang tanda-tanda qiamat bahawa hamba akan melahirkan tuannya dan engkau melihat orang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya mengembala kambing berlumba-lumba untuk membina bangunan tinggi-tinggi lambang kemegahan
Ulama’ menerangkan pada akhir zaman akan timbul golongan miskin yang mendirikan bangunan tinggi dengan cara berhutang di mana tidak pelik walau hutang negara terus meningkat tetapi nafsu untuk membazir terus bertambah. Penyakit suka berhutang turut ditiru oleh rakyat sehingga ramai yang sanggup berhutang melebihi kemampuan demi memiliki rumah atau kenderaan mewah. Penafsiran yang lain mengatakan golongan miskin menjadi orang kaya secara tiba-tiba termasuk melalui rasuah pilihan raya sehingga dapat membina bangunan tinggi

Muslimin/mat yang dirahmati Allah S.W.T,
Mesej ke- [6] Khutbah wada’ turut menekankan persamaan nilai kemanusiaan tanpa mengira bangsa dengan membuang semangat perkauman sempit yang boleh menghancurkan perpaduan rakyat. Kerajaan sepatutnya menjadikan pelajaran agama sebagai mata pelajaran Teras di sekolah bukannya mata pelajaran Sejarah bagi menangani masalah sosial, perpaduan dan semangat cintakan negara kerana pelajaran sejarah yang banyak lagi kekurangan dibimbangi hanya melahirkan masyarakat yang memuja pemimpin bukannya yang cintakan perpaduan dan negara
Perkara ke- [7] yang ditekankan oleh nabi iaitu Islam membanteras sistem monopoli yang menghakis rasa kasih sayang dengan menggalakkan penindasan terutama menerusi sistem kapitalis yang digunapakai. Akhirnya syarikat tertentu menguasai harga barangan di pasaran yang membolehkan mereka sesuka hati menaikkan harga yang sepastinya menindas rakyat jelata
Wasiat nabi yang ke-[8] yang paling penting sekali iaitu wajib menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai panduan di mana kejayaan umat Islam bergantung kepada sejauh mana mereka berpegang teguh kepada 2 sumber utama ini dalam kehidupan. Kita merasa kecewa bila pemimpin masih gagal mengasingkan antara sumber halal dengan haram seperti hasil judi bernilai RM2.3 bilion yang terdapat dalam akaun hasil yang disatukan di Kementerian Kewangan pada tahun 2009. Hasil inilah yang telah digunakan oleh kerajaan untuk membayar gaji kepada seramai 1.2 juta penjawat awam dan semua projek pembangunan termasuk untuk manfaat masyarakat Islam. Begitu juga cadangan untuk menggadaikan maruah dan akhlak rakyat demi mengaut keuntungan dengan mengisytiharkan Malaysia sebagai Hab hiburan malam yang bakal menyaksikan masalah semakin bertambah bukan semakin kebah. Sepatutnya pemimpin melahirkan rakyat bertaqwa untuk mendapat berkat bukan manusia derhaka yang mengundang laknat Allah dunia akhirat.
Firman Allah dalam ayat 7 surah al-Hasyru :
ۚ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
Maksudnya : ……Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya).
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ



خطبة كدوا
اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ , وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ . أَمَّا بَعْدُ.......فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ …. فرمان الله تعالى دالم أية 103-107سورة الصافات :
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلاَءُ الْمُبِينُ وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ
Maksudnya : Setelah keduanya berserah bulat-bulat ( menjunjung perintah Allah) dan nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya atas tompok tanah ( untuk disembelih) serta Kami menyerunya :”Wahai nabi Ibrahim! Sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu”. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata. Dan Kami tebuskan anak itu dengan sembelihan yang besar.

Muslimin/mat yang dirahmati Allah,
Ketika mengingati pengorbanan hebat nabi Ibrahim yang terpaksa menyembelih anaknya nabi Ismail melalui suatu arahan dalam mimpi benarnya maka umat Islam pada hari ini mesti disuburkan kembali rasa yakin tentang keadilan dan kehebatan sistem Islam dalam menjanjikan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Kira pernah menyaksikan bagaimana Suraqah bin Malik terlalu yakin dengan janji nabi yang belum lagi menjadi pemimpin Daulah Islamiah di Madinah bahawa dia bakal dikalungkan dengan gelang kerajaan Kisra, Parsi ditambah lagi dengan keyakinan para sahabat yang lain sehingga kerajaan Islam yang mulanya hanya dianggap kecil akhirnya berjaya menumbang Empayar Kristian, Rom dan Majusi,Parsi pada zaman Sayyidina Umar al-Khottab seterusnya menguasai Empayar Hindu, India dan Budha, China. Begitu juga keyakinan pejuang Islam terhadap janji nabi bahawa sebaik-baik ketua ialah yang berjaya membuka kota Intanbul dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya sehingga Sultan Muhammad al-Fateh berjaya menawan kota Istanbul yang begitu kukuh kubunya. Oleh itu bila umat Islam berjaya menyuburkan rasa yakin terhadap janji Allah untuk membebaskan Masjid Aqsa maka kemenangan semakin dekat dan hampir

Muslimin/mat yang dirahmati Allah,
Sempena berada pada hari raya korban juga kita mesti meningkatkan tahap pengorbanan dalam memperjuangkan Islam dan membantu saudara seagama. Jika semasa menyambut Aiduil Fitri kita diwajibkan membayar zakat untuk meringankan bebanan saudara seagama begitulah kedatangan Aidil Adha yang digalakkan kita mengerjakan ibadat korban untuk diagihkan daging kepada saudara yang memerlukan di mana ia semua bertujuan melahirkan masyarakat yang penyayang dan mengambil berat tentang penderitaan saudara seagama yang lain. Penderitaan umat Islam yang sedang dibunuh di Selatan Thailand, Filiphina, Palestin, Iraq, Afghanistan dan sebagainya menuntut pembelaan sewajarnya daripada kita. Begitu juga mangsa Gunung Berapi dan Tsunami di Indonesia. Tidak lupa kita ucapkan takziah kepada mangsa banjir di Kedah, Perlis dan Kelantan sendiri di samping hulurkanlah bantuan setakat termampu. Ringankanlah bebanan dan penderitaan mereka terutama dalam susana hari raya di mana Allah pasti meringankan bebanan kita di akhirat kelak

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Salam Eidil Adha diucapkan kepada seluruh muslimin dan muslimat. Bagi yang berkemampuan disarankan agar menghidupkan sambutan Eidil Adha ini dengan ibadat korban sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam.
قَالَ الرَّسُوْلُ  : مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّناَ – رواية ابن ماجه
Maksudnya : Sesiapa yang mempunyai kemampuan sedangkan dia tidak melakukan ibadat korban maka janganlah dia mendekati tempat solat kami
اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيْ الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ , اللّهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لايَخَافُكَ وَلا يَرْحَمُنَا, اللّهُمَّ انْصُرِ المُجَاهِدِيْنَ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِيْ سَبِيْلِكَ فِيْ كُلِّ زَمَانٍ وَمَكَانٍ , اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانِنَا المُسْلِمِيْنَ فِى عِرَاق وَفِى فَلَسْطِين وَفِى لبنان وَفِى سوريا وَفِى كَشْمِيْر وَفِى الهِنْد وفى أفغانستانِ وَفِى شِيْشَان وَفِى جَنُوْبِ بِلِيِبين وَفِى إيندونيسيا وفى تايلند وَفِى بَلَدِنَا ماليزيا اللّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَابِ وَ يَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَ يَاهَازِمَ الأحْزَابِ اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِاليَهُوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالنَّصَارَى وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالهُنَوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالأمِيرِكَان وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالِبرِيطَان وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَحْزَابِ المُشْرِكِيْنَ الطَّاغِيْنَ الظَّالِمِيْنَ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ دَمِّرْهُمْ تَدْمِيْرًا وَ تَبِّرْهُمْ تَتْبِيْرًا وَاجْعَلْهُمْ هَبَاءً مَنْثُوْرًا اللّهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَكَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَكَ , اللّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ . اللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَقِيَامَنَا وَجَمِيْعَ حَسَنَاتِنَا وَاجْعَلْهَا خَالِصَةً لِوَجْهِكَ الكَرِيْم. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. سبُحْاَنَكَ اللّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ